DOPIS UPUĆEN MINISTARSTVU ZDRAVLJA REPUBLIKE SRBIJE
VLADA REPUBLIKE SRBIJE
MINISTARSTVO ZDRAVLJA
NEMANJINA 22-26
11000 BEOGRAD
D O P I S
Obraćamo vam se povodom nepostupanja po preporukama Skupštinskog odbora za zdravllje i porodicu, novim preporukama zaštitnika građana (akt broj 311-1164/20) kojim su utvrđene nepravilnosti u radu Ministarstva zdravlja, kao i novih saznanja do kojih smo došli, a tiču se falsifikovanja izveštaja ambulanata kardiologije i reanimacije Urgentnog centra, broj protokola 39328/2020.
Dana 08. 02. 2021. godine, Skupštinski odbor za zdravlje i porodicu je svojim podneskom 18 broj 02-56/21 od Ministarstva zdravlja zatražilo da se uradi vanredna spoljna provera kvaliteta rada Gradskog zavoda za hitnu medicinsku pomoć Beograd i Urgentnog centra kliničkog centra Srbije.
Tom
prilikom, prosleđen je i naš podnesak u kome smo izneli sled nelogičnosti i
kontradiktornosti u izveštajima lekara i ambulanata koji su učestvovale u
zbrinjavanju pacijentkinje Bekirovski Merite.
Dana 02.
03. 2021. godine, Ministarstvo zdravlja je dostavilo dopis broj
072-00-00119/2021-09 od 23. 02. 2021. godine Skupštinskom odboru za zdravlje i
porodicu, gde izmedju ostalog navodi:
"Smatramo
da bi organizovanje vanredne spoljnje provere kvaliteta rada, suprotno
mišljenju Republičke stručne komisije bilo protivno zakonu".
Kako
zakon u svom članu 191. navodi, da ministarstvo razmatra opravdanost zahteva uz
prethodno pribavljeno mišljenje Republičke stručne komisije, jasno je da
mišljenje ne može i nije obavezujuće, te ne može biti protivno zakonu postupanje
suprotno mišljenju, pogotovo kada je potpisnik mišljenja u direktnom sukobu
interesa, i kada su sumnje i kontradiktornosti u izveštaju očigledne.
Dana 07.
06. 2021. godine, svojim aktom broj 311-1164/20, Zaštitnik građana je nakon
sprovedenog postupka utvrdio određene propuste u radu Ministarstva zdravlja, i
tom prilikom Vam dostavilo preporuke koje se tiču mišljenja Republičke stručne
komisije, gde se između ostalog pod tačkama III i IV navodi:
III Potrebno je da Ministarstvo zdravlja sagleda
sve okolnosti i preispita svoj stav i mišljenje izneto u aktu broj
531-01-00556/2020-09 od 08. 12. 2020 godine dostavljenom Zaštitniku građana da
„nije od značaja činjenica da je
predsednik Republičke stručne komisije u ovom postupku istovremeno i direktor
jedne od zdravstvenih ustanova nad radom koje je zatražena vanredna spoljna
provera kvaliteta stručnog rada“
IV Ministarstvo zdravlja preduzeće sve raspoložive mere i aktivnosti
da obezbedi da republičke stručne komisije, kao stručna tela, obrazovana za
pojedine oblasti zdravstvene zaštite, postupaju u dobroj veri i nepristrasno.
Kako su
Skupštinski odbor i Zaštitnik građana, sagledavajući sve činjenice iznete
prilikom podnošenja zahteva objektivno i nepristrasno, zaključili da je
potrebno uraditi vanrednu spoljnu proveru kvaliteta rada, verujemo da će
Ministarstvo zdravlja sagledati sve činjenice i postupiti u skladu sa članom
191. Zakona o zdravstvenoj zaštiti. Iako smo do sada više puta podnosili zahtev
da nam se dostavi kopija zapisnika sa sednice Republičke stručne komisije na
kojoj je doneto mišljenje da nema osnova za sprovođenje vanredne spoljne
provere kvaliteta rada u Gradskom zavodu za hitnu medicinsku pomoć Beograd, kao
ni u Urgentnom centru Beograd, takav dokument nismo dobili. Javlja se sumnja da
sednica nije ni održana.
Ovom
prilikom želimo da skrenemo pažnju na činjenicu da je predsednik Republičke
stručne komisije, u mišljenju naveo da „na
osnovu zaključaka unutrašnje kontrole, nema jasnih osnova za sprovođenje
vanredne spoljne provere kvaliteta rada...“
Ističemo
da je zahtev za vanrednu spoljnu kontrolu kvaliteta rada podnet, i navedeno je
da se podnosi, jer je izveštaj unutrašnje kontrole falsifikovan, te pozivanje
na zaključke vanredne unutrašnje kontrole nema osnova.
Smatramo
da je neophodno utvrditi odgovornost za neblagovremeno slanje ekipe hitne
pomoći i pored navedenih simptoma koji spadaju u prvi red hitnosti po indexu
urgentnog zbrinjavanja. Takođe, smatramo da je neophodno utvrditi kako je
moguće da hitna pomoć urgentnog pacijenta doveze u 13:20, a prvi lekar ga
pregleda tek oko 13:45, pri tom ostavljajući pacijenta 25 minuta bez kiseoničke
potpore. Smatramo da je nemoguće da pacijent koji je agonalnog disanja, sa
šifrom R57, što je umirući pacijent, koji je nakon toga spušten hitno u
ambulantu reanimacije gde ga je pregledao neurolog, bude obj. Pospan, spontanog
disanja, prati pogledom, zenica kružnih jednakih, prost nalog izvrši, ekstremitete
oskudno pokreće... Dok se u izveštaju hirurga navodi da se žali na bolove u
stomaku...
Ovim putem, želimo da Vas upoznamo i sa
činjenicom da su izveštaji ambulanata kardiologije i reanimacije falsifikovani,
a do tog saznanja smo došli nakon razgovora sa osobom koja je bila svedok
događaja u Urgentnom centru 19. 04. 2020. godine. Verujemo
da je direktor Urgentnog centra koji je i potpisao mišljenje ispred Republičke
stručne komisije, upoznat sa tom činjenicom (falsifikovanim izveštajima), kao i
svim dešavanjima, i da je upravo to razlog davanja negativnog mišljenja o
potrebi vanrednoe spoljne kontrole.
Verujemo
da su mišljenja i preporuke dve, ovako važne institucije kao što su Skupštinski
odbor za zdravlje i Zaštitnik građana, relevantne da se donese odluka o
formiranju komisije za vanrednu spoljnu proveru kvaliteta rada. Skrećemo pažnju
Ministarstvu zdravlja, da ovakvim postupanjem samo podstiču dalji nesavestan
rad zdravstvenih ustanova, čime se direktno ugrožava i život svakog urgentnog
pacijenta. Koliko je potrebno ovakvih slučajeva, koliko je potrebno dece da
ostane bez roditelja, da bi Ministartvo stalo na put ovakvim dešavanjima? Sama
činjenica da su izveštaji falsifikovani, u zemljama u kojima postoji vladavina
prava, bili bi alarm za hitne korake i preispitivanje odgovornosti. Ne želimo
da poverujemo da u Srbiji ne postoji vladavina prava, iako nas pojedini
postupci institucija uveravaju u to.
Na kraju
ističemo još jednom da je izveštaj unutrašnje kontrole Gradskog zavoda za hitnu
pomoć Beograd falsifikovan, kao i izveštaji ambulanata kardiologije i
reanimacije Urgentnog centra. Spremni smo da, ukoliko se uvaže preporuke Zaštitnika
građana, i obrazuje komisija za vanredni spoljni nadzor, komisiji stavimo na
raspolaganje dokaze za iznete tvrdnje. Svako odbijanje da se postupi po
preporukama, Pokret – Meri će smatrati kao svesno zataškavanje krivičnog dela i
trgovinu uticajem nadležnih koji po preporukama ne budu postupili, naročito
imajući u vidu gore iznete tvrdnje. Naše dalje aktivnosti zavisiće isključivo
od spremnosti Ministarstva zdravlja da nakon preporuka Skupštinskog odbora i Zaštitnika
građana, kao i dobijenih informacija o falsifikovanim izveštajima u ovom
dopisu, postupi.
Uzimajući
u obzir sve navedeno, pozivamo Ministarstvo da po navedenim preporukama postupi
i utvrdi šta se tačno desilo 19. 04. 2020. godine sa Bekirovski Meritom, kojoj nije
poslata ekipa nakon prvog poziva, iako su i prilikom prvog poziva dati simptomi
koji po indexu urgentnog zbrinjavanja spadaju u prvi red hitnosti, kao i šta se
konkretno dogodilo kada je nakon drugog poziva i transporta u Urgentni centar
ekipa pristigla. Zahtevamo od Ministarstva zdravlja da zaštiti građane od
nesavesnog postupanja i rada pojedinih zdravstvenih radnika, čije greške dovode
do smrtnog ishoda. Nepostupanjem po preporukama Skupštinskog odbora i Zaštitnika
građana, direktno se ugrožavaju životi građana, a zbog kojih je 19. 04. 2020.
godine život izgubila Bekirovski Merita.
Molimo
Ministarstvo zdravlja da nas o donetoj odluci o preporukama, obavesti dopisom.
U
Beogradu, 22.06.2021.
Predsednik Pokreta – Meri
Dejan Zejnula
Коментари
Постави коментар